At åbne en gårdbutik og hvilke tanker jeg gjorde mig.



At drive en gårdbutik - tanker og drømme 💚


Jeg har valgt at lave et par blokindlæg, som handler om det at åbne og drive en specialbutik. For mit vekommende er det en gårdbutik på landet.

Det første indlæg handler om de tanker, jeg synes, man bør gøre sig, inden man springer ud i en tilværelse, som selvstændig butiksdrivende.

Det kommende blokindlæg beskriver det at sætte et sortiment og skabe en stemning samt et univers omkring butikken.

Jeg tager i dette blokindlæg udelukkende udgangspunkt i mine egen erfaringer og tanker. Jeg håber, det vil skabe grobund for realistiske og ydmyge forventninger til det at starte en butik. 


Lyst og viden er drivkraften:
Jeg er vild med min gårdbutik "Den Gamle Mølle", som ligger på landet i Gl. Harlev mellem Århus og Silkeborg.

Jeg har aldrig været træt af at være i butikken - men jeg havde også på forhånd gjort mig helt klart, hvad jeg gik ind til.


Jeg har en fornuftig baggrund indenfor detailhandel. Har været produktchef i Bauhaus og Dansk Supermarked og sidst medejer af af en grossistvirksomhed, som vi desværre blev nødt til at sælge. Altid har mine produktområder været haven og udelivet. Så jeg kender den branche, jeg bevæger mig i - en væsentlig og nødvendig detalje. 

Sæt dig rigtig godt ind i din branche, før du tager din beslutning.

Hvad er din passion:
Find din passion og byg din forretning op omkring det. Er du passioneret og vidende omkring dine produkter, har du væsentlig lettere ved at begejstre dine kunder og sælge dine ideer.

Her i sommer var jeg i en garnbutik i Ærøskøbing. Den hedder Garna og med det samme kunne man mærke ejernes stolthed og begejstring over produkterne. Det var en dejlig butik at være i og jeg blev fristet.

Min passion var og er krukker, nærmere bestemt græske og italienske krukker. Jeg var ikke et sekund i tvivl om, at det var krukkerne, der skulle danne basis for mit sortiment. Kunderne er heller ikke i tvivl, når de kommer her. Her er krukker alle vegne 😅 og de fleste husker min forretning på krukkerne og stemningen i butikken.

Kunderne skal kunne mærke din glæde og stolthed ved dit sortiment og din butik.





Kender du dig selv godt nok:
Gør op med dig selv, hvor stor en del af din selvtillid og selvværd du har hentet i tidligere jobs. Er du mentalt afhængig af succes fra dag 1? Vil det være pinligt for dig, at sige højt,  at i dag har der kun været 1 kunde i løbet af åbningstiden på 8 timer?

En fastlæggelse af dine og familiens succeskriterier er et rigtig godt redskab. Vær realistisk i dine forventninger. Mit og min mands succes kriterie i starten var 1 kunde pr. dag. Det holdt og er heldigvis steget siden da 😊. 

Man kan godt blive lidt træt af at høre sig selv sige: "det går stille og roligt fremad". Men sådan er fakta. Det er sjældent at kunderne står i kø fra morgenstunden😅.

Kommer der kun 1 kunde på 8 timer, skal du kunne lide at være i dit eget selskab 😉. De fleste venner er på arbejde (og de har garanteret mega travlt) og børnene er i skole, så de kommer ikke lige forbi. Det er jo også kunderne, man ønsker skal komme - men det gør de bare ikke hele tiden. Så du skal finde en måde, hvorpå du bruger tiden fornuftigt, udvikler din forretning, skaber et univers omkring forretningen og dermed øger kendskabsgraden til din butik.

Fra mit tidligere arbejde, var jeg vandt til at have kolleger omkring mig. Nu er jeg meget alene, men har det godt med det og kan sagtens få tiden brugt. Jeg har faktisk tidligere haft butik i Skanderborg. Jeg var omkring 35 år og rigtig glad for min butik. Men havde simpelthen brug for den drivkraft, der er i en større organisation. Dengang var jeg ikke klar til at drive en lille specialbutik.

Kendskabsgraden er kun svagt stigende, hvis du som jeg åbner en butik på landet. Det er de færreste kunder jeg har, som blot lige kom forbi. Det er jo ikke en strøgbutik. Til gengæld bliver kunderne længe i butikken og nyder stemningen, både indenfor og udenfor. Og de fleste kommer igen.....




Start omkostninger:
Lysten er drivkraften, skriver jeg nok så flot - det er helt korrekt. Men det er nødvendigt med en opsparing eller muligheden for at låne kapital til husleje, sortiment, inventar, kasseapparat, tapeholder, indpakningspapir og bånd, papirrulle holder og flere andre nødvendigheder.

Du skal også gøre op med dig selv, om du vil bruge kapital på en hjemmeside/webshop. Jeg synes min webshop var dyr, men den er også en inspirationskilde for mange til at besøge forretningen. Jeg har ikke daglige ordre, men jeg har dagligt besøgende på min webshop og jeg ved, at folk ad den vej får lyst til at besøge butik Den Gamle Mølle.

Annoncering skal du også tage stilling til. Det er nødvendigt at gøre opmærksom på butikken, men annoncering kan hurtigt blive en stor post i budgettet. Jeg valgte i starten at omdele inspirerende postkort i lokalområdet og i oplandet. Efterfølgende har jeg lavet annoncering. Begge dele har  haft en positiv effekt og for mig har det været nødvendigt, for at nå ud til nye kunder.

Lav et likviditetsbudget for din forretning, så du ved, hvor mange penge du må/skal bruge på husleje,  annoncering, revisor, inventar, skiltning, sortiment o.s.v. Din bank har helt sikkert en skabelon til udfærdigelse af budget. Du vil også kunne finde skabeloner på nettet.


Manglende indtægt i familien:
Hvordan er familiens økonomi?  Kan I leve af en indtægt eller er I afhængige af, at du skal bringe et fast månedligt beløb til huse.

Er omsætningen i butikken svigtende, og det er den indimellem for en nystartet butik, gør det ondt i maven og det giver stress, ikke at kunne give sig selv den løn, man har "lovet" familien og ikke at kunne betale de afdrag, man har lovet banken.

Det er svært at skabe et positivt resultat på bundlinien de første år. Men har du på forhånd budgetteret med et negativt resultat, er det lettere at acceptere. Lav et driftsbudget - et pessimistisk og ærligt et af slagsen. Så har du muligheden for at præstere positivt i forhold til budget. Det er godt, både for dig selv, men også for banken.

Overvej om du og din familie kan forliges med, at der kan gå 2 år, måske mere før du har positive tal på bundlinien af dit regnskab.

Du skal også selv kunne acceptere i en periode ikke at bidrage økonomisk til husholdningen. Jeg har haft rigtig svært ved, kun at kunne bidrage økonomisk med det der svarer til desserten søndag aften.

Jeg har haft kunder, som har spurgt "jamen...kan du da leve af det her" og "har du andre jobs". Nej.....jeg kan endnu ikke leve af butikkens omsætning og ja...jeg har andre jobs, for vi bor på en gård, hvor der er masser at se til. Man skal være indstillet på den type spørgsmål og være ærlig omkring sine svar.


    
               
                
Hvor meget skal jeg arbejde:
I bund og grund har du som selvstændig aldrig fri - lidt en floskel - men det er ikke usandt. Du tænker på din forretning hver dag. Hvad er godt og hvad kan jeg gøre bedre. Det er naturligt og en del af det at drive en virksomhed - uanset størrelse 😉.

Ofte tænker man, at butikken skal være åben hver dag. Hvis man er alene om butikken, synes jeg, man skal gøre sig selv den tjeneste at have minimum én hverdag lukket. Brug den til at handle ind, gøre rent, vaske tøj, gå til frisør eller besøge leverandører og andre butikker. Komme ud og blive inspireret er vigtigt.

Du skal også have tid til bogholderiet - det kræver meget tid. Selv om det er dyrt og for mig en væsentlig omkostning, er jeg nødt til at have en dygtig revisor, som har hjulpet mig med at få styr på kassekladde, daglig bogføring, bankafstemning (gab.....det er kedeligt), momsafregning og udfærdigelse af årsregnskab. Jeg har købt kassesystem fra I-Zettle og regnskabsprogram hos Billy.dk som er kompatibelt med I-Zettle. Det fungerer rigtig godt.


Eksisterende eller ny butik:
Overtager du en butik med et eksisterende kundegrundlag, kan du relativt hurtigt danne dig et overblik over kundetyper, omkostninger og indtjening. Her er man dog låst af et givent sortiment, som de eksisterende kunder forventer at kunne købe i forretningen. Over tid kan man selvfølgelig udvikle sortimentet i den retning, man selv ønsker.

Det er væsentligt anderledes at åbne en ny butik - men, synes jeg, også rigtig sjovt og udfordrende. Her er ingen historik, som man kan læne sig op ad og ingen kunder, som er vandt til at komme i forretningen - men heller ikke et butiksimage fra tidligere ejere, man skal leve op til eller få bugt med 😏 - det er helt dit eget værk.

Har du allerede en butik eller har du tanker om at åbne en butik og har du lyst til at dele dine overvejelser og erfaringer med andre, må du meget gerne skrive en kommentar til dette indlæg.


Alt mulig held og lykke med dine tanker og drømme 🙏💚




Kommentarer

  1. Hvor rammer du lige plet med dit super gode indlæg Margit.

    Og som butiks indehaver af en tøj butik, BUTIK KIRSTEN GROVE kan jeg bidrage med at sige at det er skønt med dejlige og loyale kunder, som støtter op om det som man/jeg brænder for. Nemlig den daglige dialog med kunderne og at få lov til at være med til at give vores kunder en god oplevelse i vores butik, at klæde dem på til hverdag og fest, så de går fra butikken og er glade... For så er jeg også glad :D

    Det der er svært i min branche er at ramme årstiden som den er... Forårstøjet kommer fra leverandørene allerede i december/ januar og efterårs tøjet kommer ligeledes allerede i juli/august. Hvis det så bliver en kold sommer, ja, så sælger man ikke så meget desideret sommertøj, før udsalget går igang.
    For år tilbage startede et sommerudsalg 1. August og idag starter det allerede midt i juni, altså før sommeren rigtig er gået i gang. Og ligeledes er det om vinteren, hvor udsalget allerede starter midt december, hvilket så betyder at hele julegave salget bliver ødelagt fordi folk venter med at købe tøj til efter jul.
    Førhen startede et vinterudsalg 1.februar.
    Det var da til at forstå og så passede det med årstiden også. Men det har de store butikker ødelagt for os små butikker, desværre. Man kunne ønske at det kom tilbage til de gamle tider igen lige på det punkt.
    Det er fint med udsalg for at få tømt ud af sæson varer, men snart er der udsalg allevegne hele tiden.

    Det positive er,når kunderne kommer ind i butikken og tilkendegiver at man gør det godt og at de ikke ved hvad de skulle gøre hvis ikke vores lille butik var der mere.
    At byen efterhånden er blevet alt for kedelig med alle de store ens tøjkæder der ligger overalt ned af strøget og i centrene.

    Så derfor er det SÅ godt med nye tiltag, som DEN GAMLE MØLLE og med de andre specielle små butikker, der giver byen og oplandet noget friskt og unikt over sig.

    Aarhus er en by i vækst, og en by jeg er stolt af at bo i, der sker så mange gode ting og vi får efterhånden flere og flere turister til byen. Og de vil gerne i alle special butikkerne, og have en GOD OPLEVELSE med sig hjem. Og Århusianerne de vil det samme....
    Så kære eksisterende, eller ny op startet special butik, lad os give dem det !!!

    EN GOD OPLEVELSE

    SvarSlet
  2. Hej Lenette,
    tusind tak for din kommentar. Du kommer bl.a ind på det jeg vil skrive om i mit næste indlæg, nemlig det at skabe en anderledes og god oplevelse for kunderne. Det er jo det der gør det unikt og sjovt at have en lille specialbutik.
    Rigtig god dag ti dig og endnu engang tak fordi du sendte en kommentar :)
    kh Margit

    SvarSlet
  3. Hej Margit
    Hvor er det bare et fint indlæg du har skrevet - og hvor kan jeg nikke genkendende til mange af de ting du skriver 😉
    Jeg er jo selv indehaver af en lille livsstilsbutik her på gården, hvor vi bor. Og ja, det var med sug i maven, jeg ( vi) kastede os ud i det - men jeg har ikke fortrudt det . Og jeg vil sige, jeg bliver bedre og bedre til det det - mere skarp på sortiment, "hvad virker og hvad virker ikke", annoncering - sige nej til ligegyldig markedsføring og hvad man ellers bliver ringet op omkring..smiler..
    Som du siger, her kommer ikke mange strøg kunder - tilgengæld vil kunderne gerne køre langt for at besøge butikken og jeg oplever, som dig, at de tit lige har tjekket webshoppen først.
    Jeg håber jeg på sigt, kan give mine kunder en udvidet oplevelse, når de besøger butikken, med et lille cafe område - men det er kun på tegne brættet. Der skal være plads til drømme ik 🙂
    Endnu engang tak for et fint indlæg - dejlig dag til dig 🌸

    SvarSlet
    Svar
    1. hej med dig :)
      tusind tak for dit anlæg - processen omkring sortiments sammensætning er nok det mest spændende, synes jeg. At finde de produkter, som rammer rigtigt - det er bestemt en kunst. Lyder mega hyggeligt med et cafe område. Jeg serverer altid kaffe og bager oftest boller om morgenen. Dog tager jeg ikke betaling for det - kender ikke rigtig reglerne mht fødevarekontrol, smiley ordninger osv. jeg er dog overbevist om, at hvis man lavede en decideret cafe, ville det trække yderligere kunder til - spændende tanker - held og lykke med projektet :)

      Slet

Send en kommentar