Højbede - rustikke og hjemmelavede

Rustikke højbede i egetræ


Ideen med plantekasser og højbede er super god - det er nemt og overskueligt. 

Men jeg synes, det har været lidt svært at finde den helt rigtige løsning. Mange højbede, man kan købe færdige, synes jeg, bliver lidt for pæne. Gamle pallerammer, som ellers kan være rigtig lækre, synes jeg heller ikke passede til vores drivhus.

Jeg gik derfor på udkik efter egetræsplanker og fandt hos  Dongsted  præcis det jeg ledte efter. Ikke noget med at bestille på nettet eller pr. telefon. Michael krævede, at jeg kom til Fyn, så og udvalgte, det jeg skulle bruge. Så vidste jeg hvad jeg fik og Michael vidste, at han havde en tilfreds kunde.

Her kan I se, nogle af de planker jeg valgte - de skulle ikke være alt for lige i kanten - måtte gerne have et råt og uforarbejdet udtryk. 

Som I kan se på nedenstående foto, er der stadig bark på kanterne - det vil dog falde af med tiden.




Højbedene er lavet i målene 120x60 cm  - jeg fik hos Dongsted savet dem til i rå mål og vi savede dem selv til, da de blev samlet. Endnu engang med stor hjælp fra Bjarne BGA Service. Træet har ikke fået nogen behandling - det må gerne stå og blive gråt og patineret.






Vi har lavet 6 stk højbede - 3 ved hver gavl af drivhuset. Lige nu har jeg plantet jordbær, anemoner og ranunkler, gulerødder, salater, kål og løg.



Som I kan se, trives kål, jordbær og snart også gulerødder i højbedene - vi har "høstet" de første salater. Det er altså en fornøjelse, at være bare en lille smule selvforsynende 😉.

I hvert hjørne omkring drivhuset er der plantet blåbær, stikkelsbær, gojibær, hindbær og roser. På bagsiden (mod øst) af drivhuset er der plantet brombær, boysenbær og thaibær.

Jeg har sat en gammel kinesisk bænk fra butik Den Gamle Mølle mellem brombærerne. Ved bænken står et smukt græsk terracottafad. Fadet fylder jeg med vand og bruger det som udendørs fodbad - en idé jeg sidste år fik af Line (en sød akupunktør)😊. De firkantede rustne espalier, som bærerne vokser i, er købt i Bauhaus (jeg burde finde dem til sortiment i butik Den Gamle Mølle)....

Under bænken og mellem bærerne har jeg plantet jordbær som bunddække. I sæsonen kan man aldrig få nok bær.....



Forhåbentlig kan vi om nogle måneder sidde på bænken, med fødderne i vand og nyde smagen af egen høst 😀

Ha' en rigtig dejlig dag !

Mange hilsner,

Margit

Kommentarer