En blomsterdag på Den Gamle Mølle


Kære læser 💚

foråret ER på vej. Vi mærker det  alle, specielt os der er vilde med at være i haven og på terrassen. Jeg havde en rigtig udendørs-dag i går på Møllen i solskin, regn, slud og lidt mere sol :)


Den Gamle Mølle med orangeri

I går var som altid en skøn dag på Den Gamle Mølle. Jeg havde besluttet mig for at få plantet lidt mere i krukkerne i orangeriet og omkring butikken. Først til gartneren og køber planter og så igang.

Møllen er et fantastisk sted med en rolig og autentisk stemning. Jeg har det virkelig godt her.

Den Gamle Mølle er en sæsonbutik, så check altid åbningstiderne, så du ikke kører forgæves.

Du er meget velkommen.



Sneboldebuske - tunge runde bløde blomsterbolde



Jeg faldt for disse sneboldebuske. Det latinske navn er Viburnum. 

De blomstrer i april, maj og hvis jeg er heldig også i juni :) De er fuldt hårdføre og kan blive 2-3 meter høje. Jeg har som altid plantet dem i krukker - for dem der ikke ved det, så er jeg stor fan af krukker.

Blåregn i krukke - det bliver vildt



Jeg synes store voldsomme planter i krukker hører til på terrassen og i orangeriet. Derfor har jeg også plantet en blåregn. Jeg glæder mig til dens kraftige grene, smukke blade og blomster kommer frem i drivhuset. Grenene og bladene skal nok komme i år- men blomsterne må jeg vente på i første omgang.

Hortensia hører sig til. Egentlig skulle den stå oppe ved vejen, ned til butikken, men jeg tør ikke på grund af frosten - hele næste uge lover de nattefrost og det kan en Hortensia simpelthen ikke tåle. Men noget skal der op til vejen ud over mit skilt, så jeg har plantet en klematis. Den skal nok blive fin i år og endnu finere næste år.




Næste år bliver det et gult tæppe



I hjørnet mellem butikken og orangeriet er der en lille plads. Jeg har døbt den Rosenlunden. Op ad skråningen vokser der masser af roser. Jeg fik dem ikke klippet i efteråret, så jeg skal meget snart have det gjort - den nattefrost må da snart ophøre. På skråningen satte jeg krokusløg - dem jeg plantede var hvide i år - men man ved jo aldring helt, hvilken farve de kommer frem med næste år. Det blev også til en lille oase med gule minitulipaner.









Rustikt blandet med det fine brudeslør

Brudeslør blev det også til - de er superfine og lette i udtrykket. Jeg synes, det er et sejt miks, når jeg planter dem i de gamle rustikke kinesiske krukker.

De kinesiske krukker kan ikke tåle frosten, så de skal ind om vinteren.

Brudesløret er en staude og er flerårig. Den er smuk og luftig at bruge i buketter. Den er også rigtig sød at sætte i en enkeltstilksvase. Fin til borddækning.





Det var dagens gøremål i går - aftenen bød på et dejligt koldt glas hvidvin.

"Flowers always make people better, happier, and more helpful; they are sunshine, food and medicine for the soul".

Kommentarer