At åbne en gårdbutik og sammensætte et sortiment.


Skab dit sortiment med passion og viden.


Min regel nr. 1:
Sammensæt et sortiment som du brænder for og som du er passioneret omkring.

Min regel nr. 2:
Sammensæt et sortiment du har en viden om. Har du ikke en viden om dit sortiment, så skal du få det, inden du begynder på indkøbene !!

Min regel nr. 3:
Vær tro mod din stil - hver gang du køber ind.

Min regel nr. 4:
Tag dine nedskrivninger i tide.

Du skal tænke på dit sortiment, dine lokaler og din placering som én enhed. Elementerne skal danne en helhed, så kunderne fornemmer din stil fra de træder ind i butikken. Hvis du har mulighed for det, så skab allerede stemningen ved indgangsdøren.



















Fastlæg dit primære sortiment
Da jeg skulle sætte sortimentet til butik Den Gamle Mølle, vidste jeg, at de græske og italienske krukker skulle danne basis i sortimentet. Det var det, butikken skulle blive "husket" på.

Da kunderne skal vælge at køre efter min butik, skal jeg have flere af den type produkter, man ikke kan finde i hver anden strøgbutik. Derfor valgte jeg også at inkludere de gamle kinesiske bænke, taburetter og krukker i sortimentet.

Det var ikke tilfældigt, at det blev de kinesiske produkter, som skulle supplere de græske krukker. Disse to produktgrupper klæ'r hinanden rigtig godt og vil præsentere sig fint sammen i butikken. Desuden er både krukkerne og de kinesiske møbler tidsløse - jeg bliver aldrig træt af at se på dem.

           


Jeg importerer selv krukkerne og de kinesiske møbler. Det er mange penge, man binder i varelager - så man skal være sikker på, at det er de salgsbare produkter, man får hjem. Grunden til, at jeg selv importerer, er at jeg dermed kan tilbyde et fornuftigt prisniveau på netop disse produkter. Vigtigt er det bestemt også, at jeg kender leverandørerne/producenterne og derfor har tillid til kvaliteten.

Kend dine leverandører
Har du mulighed for selv at importere produkter, så sørg for at besøge producenten inden du ligger en ordre. Lær dem at kende, så man skaber en gensidig tilllid. Det kan godt være, du synes, det er latterligt, at jeg siger det, men husk lige fragtomkostningen - den udgør absolut en væsentlig del af varens endelige kostpris.



Det er hårdt arbejde at tømme en container - uanset om det er møbler eller krukker - dejligt med hjælpende hænder 😅 Den første leverance jeg fik på krukker, var enkelte gået i stykker. Det er en risiko man må tage.

    
 


Jeg godt lide at bruge de samme leverandører. Jeg shopper ikke rundt blandt mange, men forsøger at finde de leverandører, der udvikler sig i samme retning som min butik. Ofte tænker man, at man at sortimentet hele tiden skal fonyes. Men jeg synes, at et basissortiment er vigtigt. Så ved kunderne, at det kan de altid finde hos dig. I min butik er basissortimentet krukkerne, de kinesiske møbler, hørduge, maling og garn. Det vil altid være at finde i butik Den gamle Mølle. Selvfølgelig skal der nye varer til, både for dine egen og kundernes skyld. min butik er en sæsonbutik, så selvfølgelig kommer der nyt både til julesæsonen og til forårssæsonen. Det er så lækkert og inspirerende at indrette butikken til hver sæson.

For en lille butik er det desuden vigtigt at finde de rigtige leverandører, som ikke er repræsenteret i de store varehuse, supermarkeder og kædebutikker. Jeg hverken kan eller vil konkurrere på prisen. Kunderne kommer ikke til min butik, fordi det er billigt, men fordi de kan finde nogle anderledes produkter til et fornuftigt prisniveau.

Bredde på sortiment
Jeg mener, det er vigtigt at have et bredt sortiment indenfor de kategorier, som er bærende i butikken. Jeg kan tydeligt se, at min omsætning på garn, slet ikke er stor nok og er overbevist om, at det skyldes manglende bredde i sortimentet. Jeg kunne derfor til denne sæson vælge enten at sælge ud af alt garn eller udvide med et bredere sortiment. Jeg valgte det sidste, så nu har jeg fået væsentlig mere garn samt strikkekits. Jeg tror på denne kategori, men det er vigtig at kunderne har flere kvaliteter og farver at vælge imellem. 



 



            


Vær tro mod din stil
Det er vigtigt at stå ved sit sortiment og sin stil. Generelt er jeg meget principfast omkring indkøb til  mit sortiment. Rustikt og naturligt er de 2 nøgleord, jeg altid har i baghovedet, når jeg køber ind. Du finder ikke plastic, chrom og pangfarver i Den Gamle Mølle.

Find din stil og være tro mod den, hver gang du køber ind. Man kan SÅ nemt blive fristet, så det gælder om at stå fast. Alternativet er, at du risikerer et miks af stilarter, hvor kunderne ikke helt kan finde ud af,  hvad de skal bruge din forretning til.

Indkøb på messe.
Det er meget sjældent at jeg ligger en ordre på en messe. Jeg går altid messen igennem og noterer, det jeg synes, er interessant. Derefter tager jeg hjem og gennemgår det hele i fred og ro. Sammensætter sæsonens sortiment og sender ordren til leverandøren. Det fungerer utroligt godt for mig og jeg føler, at mit sortiment er gennemarbejdet.

Der kan selvfølgelig være messetilbud, hvor man skal afgive ordren på messen. Jeg købte stearinlys og glas på min sidste indkøbsmesse netop på grund af et godt messetilbud.

Nedskrivninger
I både livsstilsbutikker og tøjbutikker ser man delikatesser. Der er meget indbydende og en rigtig god ide til værtindegaver. Også her er det nødvendigt med et bredt udvalg, for at kunne lave en inspirerende gaveæske. Netop på grund af kravet om et bredt udvalg og dermed et stort varelager, har jeg måtte erfare, at mit kundegrundlag indtil nu ikke har været stort nok til, at få solgt delikatesserne inden udløbsdato. Det har kostet penge i nedskrivninger. Jeg har derfor valgt stort set ikke at have delikatesser i sortiment. Det kan selvfølgelig ændre sig med tiden.

Der vil altid være produkter som ikke sælger helt så godt, som du lige forestillede dig. Sørg for at få dem sat ned i tide og sælg ud. Lad nu være med at fedtspille. Det hjælper ikke at sætte varerne ned med 10%. Tag en fornuftig nedskrivning med det samme, så du kan få varerne ud af butikken - det er dumt at gemme på usælgelige varer. Tro mig jeg taler af erfaring - og her kan gammel viden/erfaring virkelig bruges 😏

Rigtig mange har hørt disse kloge ord af Herman Salling: 

DER ER INTET GODT AT SIGE OM FOR STORT VARELAGER.

Gammel viden er bestemt ikke nok.
Jeg har en baggrund som indkøber af produkter til haven, så jeg har selvfølgelig  branchekendskab via den viden, jeg har tillagt mig og de relationer jeg har opbygget. Men den viden kan hurtig blive gammel viden. Man skal hele tiden holde sig opdateret.  En hjælpsom ven, som kan huske, hun engang havde mega succes med et sortiment, er bestemt ikke ensbetydende med at du får held med det samme sortiment nu. Selfølgelig lytter man til folks erfaringer - men det vigtigste er, selv at holde sig opdateret på trenden og udviklingen inden for den branche, man har valgt. Gældende både på produkt og leverandørsiden. Det giver ro i maven og en tro på, at man vælger rigtigt.

Nyd at skabe dit sortiment - det er en sjov og inspirerende process.

mange sensommerhilsner Margit🌞🌞


Næste blokindlæg kommer til at handle om det at skabe et univers omkring butikken.















Kommentarer